Orka's spotten

10 juni 2017 - Victoria, Canada

Vaak over gefantaseerd maar vandaag werd het werkelijkheid. Walvissen en orkoa's spotten, hopelijk van dichtbij. Veel uitgezocht op internet waar het beste was en ook nog veilig en leuk voor de kids. Via de campsite beheerder werd ons geadviseerd om bij BC Whale Tours te boeken. Veilig voor de kids en kleinschalig. Dit was een "once in a lifetime experience", dus wilden we absoluut orka's en walvissen zien. Aan de andere kant wisten we dat de natuur ons niets kon garanderen. Omstreeks 09.45  uur werden we op het RV Park opgehaald om naar de haven van Victoria gebracht te worden. Toch een beetje nerveus, gelukkig klaarde het weer ook wat op. Bij de haven werden we voorgesteld aan Jim, onze kapitein. Een man met 21 jaar ervaring als spotter op de boot. Snel nadat we de haven uit vaarden ging vol het gas erop. 2x 350 pk V8 motoren achter de boot, bizar om max dik over de 60 km over het water te racen.

Via de portofoon zijn alle walvisspotters met elkaar in contact om zodoende door te geven waar ze zitten, helaas, ze zaten ver dit keer. Eerst maar zeehonden bekijken, een zeearend, prachtig. Waar zeehonden zitten, zitten vaak ook orka's vertelde Jim, helaas nu niet. De orka's zaten ver, verder geen bultruggen.....als dit maar goed komt. Op volle kracht naar een plek waar Jim te horen kreeg dat er "killerwhales" zaten, zeker een half uur overver het water knallen. Dat was gaaf, ook Siena en Jesse vonden het top want dat is altijd nog maar afwachten. Eenmaal in een baai tussen de eilanden ging de motor uit en was het wachten, steeds meer spotters verschenen.....spannend. Dobberend over het water zag Jim dat er 2 mannetjes killerwhales onze boot naderde.... en inderdaad, ze kwamen onze kant op. Hoe gaaf was dat...?

20 meter werd 10 meter, en steeds kwamen de 2 orka's aan het wateroppervlak, even waren ze uit zicht en plots op 2 meter voor de neus van onze boot verschenen ze en bliezen ze gelijktijdig flink lucht omhoog. Ik zat met Siena en Jesse op de punt van de boot en de orka's zwommen precies onder de neus door. Echt een bizarre ervaring, en wat waren ze groot. Voordat je het wist waren ze alweer meters bij ons vandaan. Wat was dat kichu zeg. Siena en Jesse vonden het helemaal te gek. Gelukkig heeft Patries het staan filmen en dat korte stukje kun je zien bij de video's op de blog. Vervolgens volgden we de groep orka's op afstand. Naar onze mening was dat echt te ver om ze goed te kunnen zien, iets wat de andere spotters wel deden. Het was een groep van ongeveer 2 grote mannen, vrouwtjes en we hebben ook een kleine baby orka gezien. Rondom de groep waren vele spotters aanwezig, helaas zou je bijna zeggen want dat kon ze ook weer afschrikken. Jim vertelde ons dat hij niet te dichtbij wilde varen omdat er ook een bepaald respect voor de groep orka's moet zijn. Voor ons gevoel was dat natuurlijk wel zo maar als je de eerste keer gaat spotten baal je daar wel van en zou je liever dichterbij de orka's willen bekijken. Al met al konden we de groep goed volgen. Aangezien we al een tijd onderweg waren, zette Jim na enige tijd koers terug naar Victoria en hij hoopte dat we onderweg nog ergens walvissen zouden zien die toch in flinke aantallen aanwezig waren dit jaar. Maar helaas mocht dat niet zo zijn. Al met al hebben we genoten van het spotten en zijn blij dat we de orka's van extreem dichtbij hebben kunnen zien. Om eerlijk te zeggen baalden we een beetje dat we geen walvissen, bultruggen hebben gezien. De natuur laat zich niet leiden.....dat blijkt maar weer. Dat is toch ook wel weer mooi. Maargoed, is het glas half vol of half leeg, bij ons is ie half vol. Werderom hebben we een topdag gehad en de kids vonden het helemaal fantastisch, net zoals wij..... morgen zet ik de foto's en videos er op, dat lukt vanavond niet

1. Opa:
    11 juni 2017
    Gaaf hoor die orkas ga je nog een keer weg met die boot . Nou heel veel plezier met hele mooiefoto's groetjes opa en oma
  2. Astrid:
    11 juni 2017
    N superleuke dag gehad dus! En wauw oma's van zo dichtbij! Superleuk!
  3. Frank P. /opa:
    11 juni 2017
    Ik geniet van jullie reisverhalen
    Had je maar een hengel bij je gehad
  4. Scheurleeuwen:
    11 juni 2017
    Awsome!!!! Zo is het, de natuur laat zich niet leiden... op naar de wilde beren:)! Iedere dag is weer een feest van verwondering! Veel liefs!
  5. Angelique:
    11 juni 2017
    Wow wat een gaaf verhaal!
  6. Kim en james:
    14 juni 2017