Hector Lake naar Banff

1 juli 2017 - Banff National Park, Canada

We zijn vannacht niet gewekt door wie dan ook. Heel rustig wakker geworden op de picknick plekken van Hector Lake, nog net langs de Icefields Parkway. Rond half tien weggereden en via de Bow Valley Road door Banff National Park onze weg vervolgd richting de stad Banff waar we onze laatste campground zullen aandoen.

Onderweg bij een prachtig gelegen luxe resort met blokhutten langs een snelstromende rivier heerlijk in het zonnetje nog een bakkie gedaan. Daarna richting Johnston Canyon gereden waar het enorm druk was. Volgens ons reisschema hadden we deze prachtige wandeling gepland, maar zeker niet deze drukte.

Maar goed, wandelschoentjes aan en een werkelijk prachtige canyon ingelopen. Een smal wandelpad wat soms aan een soort ijzeren hangbrug aan de rotsen was vastgeketend met onder ons een snelstromende rivier. Watervallen, dieptes het was mooi. Siena en Jesse trokken alle aandacht en klommen als twee kleine klimgeiten tussen alles en iedereen door waar wij als trotse ouders achteraan hobbelden. De overige wandelaars waren veelal Japanners, Indiërs, Pakistani en dat soort volk, en dan twee van die kleine blonde drukke en blije kinderen al gillend en rennend er doorheen, het was genieten. Aan het einde van de wandeling waar het wat rustiger was, konden we nog een stijl stuk naar beneden klauteren waarna we in een grote grot kwamen waarbij je ook nog eens achter een woeste waterval kon staan. Je snapt, de kids hebben hun ogen uitgekeken. Bij terugkomst nog een ijsje omdat ze zelf ook vonden dat ze een beloning verdiend hadden.

Rond vier uur reden we Banff binnen. Extreme drukte vanwege Canada Day, de nationale feestdag. De wegen waren omgeleid en soms afgesloten. Het zag er gezellig uit maar wij reden eerst naar onze camping om de camper daar achter te laten. Campground Tunnel Mountain The Village II. De naam zegt alles, het dorp.  De campground was echte een domper, een stukje asfalt en een picknicktafel zonder vuurkorf....heel massaal allemaal, douches gor, het lijkt wel een vluchtelingenkamp. Of zouden we verwend zijn de afgelopen weken met ruime en rustige plekken met mooie uitzichten???  Nee, dit is echt vreselijk.

Camper geparkeerd en daarna naar de stad Banff. Vanaf de camping reed een gratis buspendel naar het centrum van de stad, of eigenlijk dorp want er wonen in principe niet eens zoveel mensen.

In Banff een drukte van jewelste, veel mensen kwamen hier Canada Day vieren. Straten waren versierd en de Canadezen liepen vaak in rood witte kleding met "Canada" als opschrift. Het was gezellig druk en hebben ergens op een terrasje wat gegeten.

Verderop was een groot grasveld waar live muziek werd gespeeld. Daar hebben we verder de hele avond op het gras gezeten. Siena en Jesse hebben uiteindelijk het podium weten te vinden en hebben de hele avond staan dansen op de muziek. Veel leeftijdsgenootjes en het contact is snel gemaakt. Om elf uur nog vuurwerk en vervolgens moegestreden met de buspendel weer naar The Village net buiten Banff.

Een leuke energieke feestdag in Canada.