Banff naar Calgary

3 juli 2017 - Calgary International Airport, Canada

Het zit erop. Morgen rijden we nog naar Calgary en daar nemen we het vliegtuig naar huis. De vakantie die we zo'n vijf jaar geleden al gepland hadden is nu echt bijna voorbij. Of de vakantie aan al onze verwachtingen heeft voldaan weten we niet. Eerst maar eens even alle indrukken laten bezinken, want dat waren er nogal wat.

We kunnen wel met zekerheid zeggen dat het fantastisch was, hoe kan het ook anders. Met het hele gezin een maand lang trekken door Canada, wie wil dat nou niet?

Canada heeft vele gezichten, niet alleen de verscheidenheid aan landschappen maar ook aan mensen want wat we onze eigenlijk de hele reis mede hebben afgevraagd: wat is nou de echte Canadees?

In Vancouver stad hebben we vooral chinezen gezien. Zoveel dat je denkt dat je in China bent. Naast alle andere nationaliteiten die in heel Canada woonachtigen zijn. Misschien nog wel verscheidener dan in Nederland. Indiërs, Pakistani, Arabiers, Zuid-Oost aziers, Mexicanen, Zuid - en Midden Amerikanen en de blanke Noord Amerikaan. We weten eigenlijk niet hoe de echte Canadees eruit ziet. Feit is wel dat ze trots zijn op hun land, Canada.

Je ziet hier vrijwel nooit politie, geen vuiligheid op straat, geen muren bekalkt met graffiti, hangjongeren die bezopen of irritant over straat zwalken of minaretten. Het lijkt wel of iedereen zijn best doet om er wat van te maken in Canada. Waarschijnlijk mede door het ogenschijnlijke conservatieve beleid wat hier wordt gevoerd. Zelfs tijdens een nationale feestdag mag geen alcohol genuttigd worden (terwijl wij daar wel ernstige behoefte aan hadden). Beveiligers bij een groot evenement hebben wij niet gezien. Misschien een momentopname maar wel iets wat opvalt. Daarnaast zijn de Canadezen uiterst aardig, geïnteresseerd en behulpzaam, echt een voorbeeld voor iedereen.

Dan uiteraard de ongelofelijke natuur. Iedereen is er zuinig op. Vuil achter laten op straat, nou niet gezien. Een evenemententerrein wat gewoon schoon wordt opgeleverd is echt bizar om te ervaren.

Als we terugdenken aan het begin van onze reis lijkt dat maanden terug. We hebben heel veel gezien en gedaan. We hebben ook veel gevraagd van Siena en Jesse, maar wat hebben ze een plezier gehad aan deze onuitwisbare ervaring. Wat hebben ze het goed gedaan en wat hebben ze goed meegedaan, aan alles. Geen moment hebben ze er genoeg van gehad, geen moment hebben ze heimwee gehad. Ja, uiteraard wat gebruikelijke strubbelingen, maar dat hoort erbij.

Vancouver Stad, de hoge gebouwen, de fietstocht door Stanley Park;Vancouver Island, orka's zien, de stranden daar, de overtocht met de Ferry;

Het vaste land waar we op fantastische campingplekken hebben overnacht, het kampvuur aanmaken, de bossen, de rivieren, beekjes, meren, de muggen, de watervallen. Alles was in meer of mindere mate indrukwekkend;

Wells Gray National Park, Revelstoke NP, Yoho NP en natuurlijk de Icefields Parkway tussen Jasper NP en Banff NP, sneeuw, ijs, vergezichten, plekken waar je normaal niet overnacht, de beren, de regen. Jeetje wat mooi. We hebben onwijs genoten, niet alleen van Canada maar wat was het prachtig om dit met z'n viertjes te doen. Dat vinden we nog wel de allermooiste onuitwisbare ervaring die ze ons nooit meer afnemen.

Leuk dat jullie met ons meereisden, we hopen dat we jullie een beetje hebben kunnen meenemen tijdens onze reis. Dank daarvoor. We vonden het leuk om te doen. Tot gauw allemaal!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Astrid:
    3 juli 2017
    We vonden t ook leuk en fijn om jullie avonturen te volgen. Veilige ✈ naar huis.x
  2. Peter, Sijmen, Enver en Esmoreit:
    3 juli 2017
    Wat een geweldige reis!! Hele goede vlucht terug naar huis!! Tot gauw!!
  3. Pa en ma:
    3 juli 2017
    Ja, dit klinkt echt als een vakantie om nooit te vergeten. En jullie bedankt dat Wij mee mochten reizen en van al jullie reisverhalen konden genieten. Dit was voor pa ook weer een belevenis omdat hij weet wat jullie zien en zo zijn eigen reis ook weer meebeleefd. Goeie vlucht terug en tot in Nederland.
  4. Marijke en KJ:
    3 juli 2017
    Was erg leuk om jullie zo te volgen!! Goede vlucht naar huis. Xx
  5. Trudy:
    Wauwwwww, wat geweldig!
    Ik slik nog even een keertje extra, maar wat een mooie woorden voor jullie prachtige kindjes. Zo fijn te lezen dat jullie met elkaar zo genoten hebben van deze onvergetelijke reis. Want vergeet niet, je vraagt behoorlijk wat ook van hun. Papa en mama kunnen het wel leuk vinden, maar jullie nemen hen mee. Geweldig wat een doorzetters met deze mooie tochten te voet. Terecht dat jullie trots zijn op deze 2 kanjers!!
    Nu op weg naar huis. Koffers uit pakken, kleren wassen en een fotoboek maken ;-)

Tot snel luitjes!! x
  6. Miriam:
    3 juli 2017
    Geweldig mee genoten van jullie spectaculaire , fantastische, mooie en indrukwekkende reis!
    Dank daarvoor! En jullie mogen echt trots zijn op jullie 2 kanjers! Grote Klasse!
    Goede terugreis!